Dostęp do programów rozgłaszanych przez satelity nie wyprze jednak tradycyjnej
radiofonii długo-, średnio- i krótkofalowej, ponieważ również i w tych
zakresach fal przygotowywane jest przejście na systemy transmisji cyfrowej
(Digital Radio Mondiale - DRM), a dodatkowo zakresy te pozwalają na korzystanie
z przenośnych odbiorników zasilanych z baterii, co może mieć znaczenie
w rejonach kryzysów lub w rejonach niezelektryfikowanych. W krajach rozwijających
się nie bez znaczenia jest także cena odbiorników. Opracowano wprawdzie
- przedstawiony w dalszym ciągu artykułu - system World Space, który ma
pozwolić na odbiór radiowy w pasmie L (1400-1500MHz) za pomocą odbiorników
przenośnych lub przypominających konstrukcją przeciętne odbiorniki domowe,
wyposażonych dodatkowo w niewielką antenę satelitarną, ale system ten
dopiero od niedawna wchodzi w użycie i w pierwszej fazie przeznaczony
jest dla Afryki, Ameryki Południowej i południowo-wschodniej Azji. Planowane
jest już jednak rozszerzenie jego zasięgu na Europę w 2003 r.
W cyfrowej transmisji programów radiowych występują, podobnie jak w przypadku
nagrań na cyfrowych nośnikach dźwięku, dwie zasadnicze tendencje. Strumień
danych powstający po przetworzeniu sygnału akustycznego na postać cyfrową
może zawierać pełną informację lub też być poddany kompresji w celu ograniczenia
ilości danych. Pełne dane zapisywane są przykładowo na dyskach CD, natomiast
w zapisie na minidyskach (MD) lub w rozpowszechnionym w Internecie formacie
MP3 dane poddawane są kompresji stratnej. Ze strumienia danych są usuwane
te, które odpowiadają składowym sygnału akustycznego niesłyszalnym w praktyce
przez ucho ludzkie. Są to na przykład dźwięki ciche, nieznacznie poprzedzające
dźwięk o znacznej sile głosu lub występujące krótko po nim. Dalej usuwane
są składowe o częstotliwościach bliskich dźwiękom głośnym. Uzyskiwana
w zapisie na minidyskach lub w formacie MP3 jakość dźwięku różni się tylko
nieznacznie od jakości nagrań CD. Jest ona dodatkowo zależna od przyjętej
skali kompresji i częstotliwości próbkowania, ale nawet w standardach
o najniższych efektywnych przepływnościach odpowiada dobrej jakości transmisji
AM. Standardy kompresji MPEGW radiofonii cyfrowej oraz w zapisie stosowane są obecnie algorytmy
kompresji MPEG1 i MPEG2 w kilku odmianach, różniących się między sobą
uzyskiwanymi stopniami kompresji. Konieczność zastosowania kompresji danych
niech zilustruje następujący przykład. Dla otrzymania jakości dźwięku
znanej z nagrań CD stosuje się próbkowanie sygnału akustycznego z częstotliwością
44,1kHz i przetwarzanie na słowa 16-bitowe. Odpowiada to strumieniowi
danych netto (bez uwzględnienia danych służących do korekcji błędów) 705,6kbit/s
dla pojedynczego kanału, czyli 1411,2kbit/s dla sygnału stereofonicznego.
W zapisie na dyskach DVD stosowana jest kompresja MPEG1 na poziomie 1
(ang. layer 1), co pozwala na zapis dźwięku wielokanałowego. Uzyskiwany
tutaj stopień kompresji jest jednak zbyt niski jak dla zastosowań w radiofonii.
Wymagana przepływność leży w zakresie od 256 do 384kbit/s. Redukcję strumienia
danych do 192kbit/s umożliwia dopiero algorytm MPEG1 poziomu 2 (layer
2) - przepływność leży tu w zakresie 192-256kbit/s. Jest on obecnie stosowany
w cyfrowej radiofonii naziemnej systemu DAB (Digital Audio Broadcasting).
W odróżnieniu od wspomnianego wcześniej DRM system DAB jest stosowany
przez nadawców w zakresach UKF i w paśmie L.
Jako następny opracowano algorytm MPEG1 poziomu 3 pozwalający na redukcję
strumienia danych do 64-192kbit/s. Wyższe stopnie kompresji oferuje opracowany
nieco później standard MPEG2 dzielący się również na kilka poziomów. Najbardziej
znanym z nich jest obecnie poziom 3 noszący nazwę MP3. Pozwala on na uzyskanie
kilku stopni kompresji różniących się między sobą jakością dźwięku. Stopień
kompresji 1:12 odpowiada jakości CD, 1:24 jakości transmisji FM stereofonicznej,
a 1:48 jakości AM. Dla transmisji w kanałach o małej przepustowości możliwa
jest nawet kompresja w stosunku 1:96.
Dla uniknięcia pomyłek w oznaczeniach kolejnych algorytmów pominięto MPEG3
i następne z nich noszą oznaczenia od MPEG4 wzwyż. Opracowane do chwili
obecnej algorytmy MPEG4 - MPEG7 nie znalazły jeszcze zastosowania w radiofonii
cyfrowej, dlatego też nie będziemy ich w tym artykule omawiać szczegółowo.
System DSRW latach 90. rozpoczęto
w Niemczech eksperymentalne transmisje radiowe w systemie DSR
(Digital Satelliten Rundfunk) przez satelitę DSF-Kopernikus. Planowane
było nadawanie w 5 kanałach cyfrowych po 16 programów radiowych
dodatkowo do cyfrowej emisji programów telewizyjnych kodowanych w systemie
D2-MAC. Dane w systemie DSR były nadawane bez kompresji, a drobna
różnica jakości w stosunku do nagrań CD wynikała jedynie z niższej
częstotliwości próbkowania. Każdy z 16-programowych pakietów zajmował
pełne pasmo przenoszenia transpondera - 27MHz. System był uważany
za dopracowany technicznie i pozwalał na udoskonalenia w przyszłości.
Przyczyny niepowodzenia leżały raczej po stronie komercyjno-reklamowej.
Emisji programów zaprzestano na początku 1999 r. System ADRNastępcą DSR stał się system ADR (Astra Digital Radio). W odróżnieniu
od poprzedniego stosowana jest w nim redukcja (kompresja stratna) danych
w standardzie MPEG1/poziomu 2 (ang. layer 2). Przenoszone jest pasmo akustyczne
20Hz-20kHz z dynamiką przekraczającą 90dB. Częstotliwość próbkowania wynosi
48kHz. Dane każdego z kanałów stereofonicznych nadawane są z przepływnością
192kbit/s (w tym zawartych jest 9,6kbit/s informacji dodatkowych).
Programy radiowe nadawane są na podnośnych modulowanych fazowo (QPSK)
dodatkowo do transmitowanych analogowo programów TV, więc podobnie do
analogowej transmisji programów radiowych. Główną zaletą systemu w porównaniu
z transmisją analogową jest wykorzystanie jednej podnośnej do nadawania
sygnału stereofonicznego zamiast dwóch. Maksymalna liczba dostępnych podnośnych
wynosi 12. W chwili zaprzestania emisji w systemie DSR do potrzeb ADR
dostosowanych były 64 transpondery znajdujące się na pokładach satelitów
Astra 1A - 1D, a więc już wówczas teoretyczna pojemność wynosiła 768 kanałów
stereofonicznych.
Dodatkowa pojemność kanału ADR (wspomniane wyżej 9,6kbit/s) służy do transmisji
tekstów - radiowej wersji telegazety. Pojemność ta może być podzielona
na maksimum 10 niezależnych kanałów tekstowych, które mogą być przeznaczone
dla różnych grup odbiorców - za odpłatnością lub bezpłatnie. Kanały te
mogą być wykorzystane nie tylko do transmisji tekstów ale i danych komputerowych
w dowolnych formatach, np. plików Excela lub Accessa.
Do odbioru programów radiowych w systemie ADR konieczna jest antena paraboliczna
(może ona być wykorzystywana równolegle do odbioru programów telewizyjnych)
oraz dodatkowy satelitarny odbiornik ADR lub odbiornik TV satelitarnej
wyposażony w moduł ADR. Do odbioru kanałów tekstowych konieczne jest połączenie
odbiornika ADR z komputerem PC poprzez złącze szeregowe (RS-232).
Programy w systemie ADR nadawane są obecnie wyłącznie przez satelity Astra
i są to jedynie programy rozgłośni niemieckich, szwajcarskich i austriacki
program zagraniczny. Większość z nich jest nadawana równolegle analogowo
lub systemie DVB. Częstotliwości i parametry transmisji podano w tabeli
2. System SARASystem ten, pracujący z redukcją
danych na poziomie 3, pomyślany był pierwotnie jako konkurencja dla ADR
i miał być wykorzystany do transmisji radiowych przez satelity Eutelsat.
Nie wyszedł on jednak poza stadium eksperymentu i został zarzucony.
System DVBJest to w pełni cyfrowy system transmisji programów TV stosujący kompresje
MPEG2. Dzięki zastosowaniu kompresji w pojedynczym kanale w.cz. przesyłany
jest pakiet programów TV lub TV i radiowych (DVB-Audio). Programy dostępne
za odpłatnością są dodatkowo kodowane. Rozpowszechnienie standardu DVB
(Digital Video Broadcasting) w rozgłaszaniu satelitarnym stało się bodźcem
do opracowania jego odmian przeznaczonych do innych celów. System DVB-C
stosowany jest w szerokopasmowych sieciach TV kablowej, a system DVB-T
w rozgłaszaniu programów przez nadajniki naziemne. System stosowany w
transmisjach satelitarnych nosi dla odróżnienia oznaczenie DVB-S.
Do odbioru programów radiowych rozgłaszanych w standardzie DVB należy
jedynie przełączyć odbiornik (dekoder) TV cyfrowej w tryb odbioru radiowego
(w menu obsługi). System World SpaceWorld Space jest pierwszym systemem satelitarnym transmitującym wyłącznie
radiofonię cyfrową w standardzie MPEG w skali światowej. Jest on też pierwszym
i jak na razie jedynym systemem satelitarnym przeznaczonym dla krajów
rozwijających się. W pierwszej fazie rozbudowy system ma się składać z
trzech satelitów umieszczonych na orbicie geostacjonarnej w pozycjach
95° długości zachodniej (Caribstar-Ameristar), 21° długości wschodniej
(Afristar) i 105° długości wschodniej (Asiastar). Przybliżone zasięgi
przedstawiono na rysunku. W chwili obecnej na orbicie znajdują się dwa
ostatnie z wymienionych satelitów. Po roku 2003 przewidziane jest rozszerzenie
zasięgu na Europę. Do nadawania programów wyznaczony jest podzakres od
1467 do 1492MHz w pasmie L. Każdy z satelitów dysponuje 288 kanałami o
przepływności 16kbit/s. Jakość transmisji leży pomiędzy jakością radiofonii
średniofalowej i UKF. Dla uzyskania lepszej jakości kanały te mogą być
łączone parami (zapewnia to dobrą jakość monofoniczną) lub po cztery dla
transmisji stereofonicznej (o jakości słuchowo porównywalnej z jakością
nagrań CD). Przepływność w kombinowanym kanale stereofonicznym wynosi
64 kbit/sek.
W systemie World Space stosowana jest kompresja danych na poziomie 3 (ang.
layer 3) norm MPEG1, MPEG2 i MPEG2.5. Częstotliwości próbkowania wynoszą
8 albo 12kHz, co pozwala na kodowanie sygnałów akustycznych o pasmie przenoszenia
do 4,5kHz. Kodery MPEG zostały opracowane przez Fraunhofer Institut w
Erlangen k. Norymbergi. Równolegle do transmisji programów radiowych nadawane
są (na razie eksperymentalnie) obrazy w specjalnie do tego celu opracowanym
systemie SSTV. Częstotliwość powtarzania obrazów wynosi 8,3Hz. Eksperymenty
te są prowadzone także przez Instytut Fraunhofera.
Oferta programowa obejmuje programy ogólnoświatowe, regionalne i o zasięgu
lokalnym z krajów znajdujących się w zasięgu danego satelity. Do nadawców
o znaczeniu światowym, których programy są już dostępne, należą Radio
France International (RFI), BBC World Service, Radio Exterior de Espańa,
World Radio Network, CNN i Bloomberg. Spodziewane jest powiększenie ich
grona o Głos Ameryki, Deutsche Welle i Radio Nederland.
Ok. 5% przepustowości transponderów jest zarezerwowane dla celów humanitarnych,
a związane z tym koszty ponosi specjalna fundacja “World Space Foundation”.
Częstotliwości stacji naziemnych, transmitujących programy w kierunku
satelitów leżą w pasmie 7GHz.
Odbiorniki cyfrowe dla systemu World Space są obecnie produkowane przez
kilka znanych firm, do których należą Sanyo, Hitachi, Matsushita, Panasonic
i JVC. Scalone dekodery są produkowane przez firmy ITT we Freiburgu i
SGS Thompson w Mediolanie. Ceny odbiorników wynoszą wprawdzie na razie
ok. 200-300 USD, ale przewidziane jest ich obniżenie nawet o 10% w miarę
zwiększenia produkcji. Ze względu na zastosowania w krajach rozwijających
się planowane jest uruchomienie produkcji modeli zasilanych z baterii
słonecznych i prądnic napędzanych ręcznie (korbka) albo przez nakręcane
sprężyny. Np. odbiornik Hitachi FR-DS100 pozwala dodatkowo na odbiór w
zakresach fal długich, średnich i UKF, a Sanyo KH-WS1 - w zakresach fal
średnich, krótkich (2,3-7,3 i 9,5-26,1MHz) i UKF. Częstotliwość pośrednia
przy odbiorze w pasmie L wynosi 1,8MHz. Anteny satelitarne odbiorników
wykonane są techniką mikropaskową i są zamknięte we wspólnej obudowie
z niskoszumnym przedwzmacniaczem (LNA). Po zdjęciu anteny z odbiornika
można ją umieścić w innym dogodnym miejscu i podłączyć za pomocą kabla.
Do gniazda antenowego w odbiorniku można oczywiście podłączyć inną antenę
zewnętrzną. Odbiorniki World Space są dostępne w niektórych sklepach w
Niemczech. Ze względu na ograniczenie strefy odbioru i dostępności odbiorników
w Europie zrezygnowano z podania dokładnego spisu częstotliwości i programów.
W Europie południowo-zachodniej (włącznie z południowo-zachodnią Polską)
odbierana jest dobrze jedynie zachodnia wiązka satelity Afristar na częstotliwościach
1478,274 i 1480,524MHz. Odbiór wiązki wschodniej (1468,564 i 1470,864MHz)
wymaga użycia zewnętrznej anteny Yagi albo parabolicznej. Wiązka południowa
(1473,164 i 1475,464MHz) jest skierowana tylko na Afrykę. Adresy internetoweAktualne informacje dotyczące
częstotliwości, programów i techniki można znaleźć w Internecie,
m.in. pod następującymi adresami:
www.ses-astra.com
- satelity Astrawww.astra.de - satelity
Astrawww.eutelsat.com
- satelity Hot Birdhttp://cyfra.nipu.pl/
- platforma Cyfra+www.worldspace.com
- WorldSpacehttp://www.worldspace.org/
- fundacja WorldSpacewww.afristar.de
- satelita Afristar, odbiorniki WorldSpacewww.charly-hardt.de
- sprzedaż odbiorników
Krzysztof Dąbrowski OE1KDA
Więcej informacji na stronach miesięcznika |