Od redakcjiAnteny HFŚR nr 12/2010Pomiary w specjalistycznych laboratoriach są dość drogie, a modelowanie i testowanie anten jest niezwykle czasochłonne, bo wymaga wykonania serii pomiarów parametrów po każdej modyfikacji testowanego modelu anteny.Anteny to temat stary jak radio. Kiedyś z zasady wykonywane samodzielnie, bo nie na wszystkie zakresy były produkowane fabrycznie. Aktualnie każdą antenę można kupić, problemem często jest wybór.
Nie każdy model anteny (dotyczy to właśnie zakresu HF, czyli fal krótkich) da się zamontować na dostępnym terenie. Dobrze jest najpierw przeprowadzić analizę pod kątem wymaganej powierzchni oraz możliwości instalacji (warto wykorzystać naturalne punkty do montażu czy zaczepienia, np. wysokie sąsiednie budynki). Na początku należy także zdecydować, czy antena ma być jednopasmowa, czy wielopasmowa, pozioma czy pionowa.
Wśród mnogości ofert rynkowych na pewno znajdzie się taki model, który będzie spełniał nasze wymagania. Z pomocą przyjdzie na pewno zamieszczony wewnątrz numeru przewodnik, sporządzony na podstawie ankiet wypełnionych przez krajowych dystrybutorów.
Zdarzają się przypadki, że niektórzy producenci, aby przebić konkurencję, podają lepsze niż konkurencja parametry anten oferowanych przez siebie. Z kolei nabywcy (użytkownicy) anten nie są w stanie sprawdzić, czy reklamowany produkt rzeczywiście reprezentuje sobą tak wysokie walory, jak zachwala to sprzedawca, bowiem dokładne ich pomiary mogą być przeprowadzone tylko na specjalnym stanowisku pomiarowym. Pomiary przeprowadzone w warunkach naturalnego otoczenia (zabudowa i pokrycie terenu wokół anteny) są zawsze zakłamywane przez wpływ tego otoczenia i dla każdej lokalizacji dają inne rezultaty.
Pomiary w specjalistycznych laboratoriach są dość drogie, a modelowanie i testowanie anten jest niezwykle czasochłonne, bo wymaga wykonania serii pomiarów parametrów po każdej modyfikacji testowanego modelu anteny.
Nic dziwnego, że anteny renomowanych firm, które wykonywały takie badania, są z reguły dużo droższe, niż tak zwane anteny "podrobione". Klient patrzący głównie na cenę produktu powinien zdawać sobie z tego sprawę.
Jeżeli jesteśmy przy temacie anten, chciałbym przypomnieć, że od 1 stycznia 2011 r. wchodzą przepisy prawne Ministerstwa Środowiska dotyczące instalacji antenowych. Warto zapoznać się z artykułem SP6IEQ "Nie(nowy) obowiązek prawny".
Z okazji świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku życzę wszystkiego najlepszego!
Redaktor Naczelny
Andrzej Janeczek
sp5aht@swiatradio.com.pl